webinar

Stap 1: Eerste hulp bij werkbaar werk

De cijfers van werkstress en burn-outs zijn de laatste jaren sterk gestegen. Dit zal enkel verder stijgen door de Corona-crisis. Door meer werkbaar werk te creëren kunnen we dit tegengaan, maar hoe realiseer je dat? Voor Workitects is het duidelijk: een betere structuur leidt tot betere jobinhoud.

Op 9 september 2020 geeft Seth Maenen hier een gratis webinar rond. 
In 60 minuten leer je: 

  • de definitie van werkbaarheid;
  • de link tussen werkbaar werk en organisatieontwerp;
  • de nodige tools kennen om pijnpunten vast te stellen;
  • hoe je in jouw organisatie aan de slag kan om meer werkbaar werk te creëren.

Stap 2: Ontvang dit jaar tot €10.000!

Het Departement Werk en Sociale Economie steunt in 2020 ondernemingen om hun werkbaarheid te verbeteren. Met de werkbaarheidscheques kan elke onderneming tot €10.000 inzetten om een versnelling hoger te schakelen op vlak van werkbaar werk. 

De focus van de werkbaarheidscheques werd ten gevolge van Corona verruimd. Vanaf nu kan je de werkbaarheidscheques inzetten voor:

  • het aankopen van een werkbaarheidsscan;
  • de begeleiding van een erkende adviseur om:
    • te rapporteren over de werkbaarheid
    • een actieplan op te stellen
    • de geplande veranderingen te monitoren en op te volgen
  • Aanpassingen aan de werkpost en de arbeidsorganisatie, die ten goede komen van de werkbaarheid en de veiligheid van de werknemers;
  • Competentieversterking noodzakelijk om te kunnen werken in een gewijzigde arbeidscontext;
  • Aanpak van de impact op het psychisch welbevinden van de werknemers en werkgevers
subsidies
werkbaarheid

Stap 3: Meet jouw werkbaarheid

"Zelfkennis is het begin van alle wijsheid." 
Weet jij perfect waar de knelpunten zitten in jouw organisatie? 
Nee? Kies dan voor een werkbaarheidsscan! Aan de hand van een werknemersbevraging leg je de pijnpunten bloot in jouw organisatie. 

Daarna kan je met een stevig onderbouwd actieplan aan de slag!

Kies een betrouwbare werkbaarheidsscan

Workitects ontwikkelde een werkbaarheidsscan die de link legt tussen welzijn en organisatiestructuur: Werkmeter.

Wij verzamelen inzichten op het vlak van beleving, jobinhoud, organisatie, werkrelaties, contractuele voorwaarden en arbeidsomstandigheden. Hieruit volgen een analyse en concrete aanbevelingen waarmee je de werkbaarheid van je organisatie kan verbeteren.

online aanvragen
Teaching case

Werkmeter in de praktijk

Je vraagt je misschien nog af: 

  • Welke inzichten haal je uit de resultaten van Werkmeter?
  • Hoe ziet zo'n rapport er juist uit? 
  • En vooral: hoe ga je ermee aan de slag in je organisatie?

We bundelden dit in een teaching case, waarin we de antwoorden graag met je delen. 

Ontwikkeling?

We ontwikkelden dit meetinstrument op een evidence-based manier. Werkmeter ontstond vanuit theoretisch onderzoek, waarna het uitvoerig getest werd in de praktijk. Op basis van die testen werd Werkmeter zowel conceptueel als technisch voortdurend geëvalueerd en verbeterd.

Kwaliteit?

Een meetinstrument beoordeel je aan de hand van twee kwaliteiten:
1) Kan je er betrouwbaar mee meten? 
2) Kan je er het juiste concept mee meten?
We testten Werkmeter op deze twee vragen. 

Stap 4: Kies de juiste begeleiding

Workitects doet zelf geen begeleiding bij organisaties. Hiervoor verwijzen we graag door naar de adviseurs uit ons Workitects-netwerk

  • Sommigen werden getraind om een specifiek werkinstrument in te zetten en hierrond te begeleiden, zoals bijvoorbeeld Werkmeter.
  • Anderen volgden een uitgebreide Masterclass-opleiding en zijn Senior Consultant in de Innovatieve Arbeidsorganisatie. Zij kunnen dan een verandertraject begeleiden volgens de principes van ons organisatiecanvas.
Adviseurs

Magazine

Doorlooptijd

Het geheim achter een korte doorlooptijd

In maakbedrijven worden vaak de juiste oorzaken van doorlooptijdproblemen over het hoofd gezien. Om problemen in de doorlooptijd op het spoor te komen is het in kaart brengen van de organisatiestructuur cruciaal.

Het veranderproces is van iedereen

Het veranderproces is van iedereen

Verandertrajecten worden vaak bedacht door het management, waarvoor ze soms jaren de tijd nemen en waarbij ze - bij wijze van spreken - na een korte introductie met prachtige powerpoints verwachten dat medewerkers deze onmiddellijk uitvoeren. Kan dit anders?

Werkstress

Tips om de werkstress in woonzorgcentra te verminderen

Om het risico op een burn-out te verminderen moeten de woonzorgcentra hun werk anders organiseren. Wie hiermee wil starten, kan alvast aan de slag met de inzichten uit ons werkbaarheidsonderzoek bij 20 woonzorgcentra. 

Wiser

Boekentip: Wiser

Kan een groep een betere beslissing nemen dan elk groepsindividu apart? Hiernaar kijken de auteurs Sunstein en Hastie met hun kritisch oog in het boek ‘Wiser’. Een boeiend thema en ongelooflijk relevant voor organisaties die zich anders organiseren. We delen enkele inzichten uit het boek.

Hart voor Wichelen

Anders organiseren in tijden van Corona

Hoe beleeft woonzorghuis Molenkouter de Coronacrisis? Interview met Els Meuleman, directeur van een woonzorghuis dat aan de slag is met innovatief organiseren, ook tijdens deze periode. 

Thuiswerken

Welke impact heeft thuiswerken op de werkbaarheid van je job?

Dat wilden we meten. Daarom lanceerden we de Thuiswerkmeter. Ontdek in dit artikel de resultaten van de bevraging. 

Werkstress

De curve van de werkstress-epidemie afvlakken

Bart Van Craeynest, hoofdeconoom bij Voka, voorspelde voor 2020 de grootste terugval van economische activiteit sinds WO II. Die economische crisis dreigt een werkstress-epidemie aan te drijven. Wie helpt om dat tegen te gaan?

werkbaarwerk

Hoe was het op het werk vandaag?

Het antwoord op deze dagelijkse vraag houdt meer in dan je zou verwachten. Het kan een indicatie zijn van de werkbeleving of de werkbaarheid van je job. 

Innovatieve woonzorgcentra

Hoe staat het met de werkbaarheid in onze woonzorgcentra?

We organiseerden een werkbaarheidsbevraging bij 20 Vlaamse woonzorgcentra. Uit deze studie kunnen we al 3 lessen trekken. 

Project Woonzorgcentra

Infosessies IAO in woonzorgcentra

In het voorjaar van 2019 starten we begeleidingstrajecten bij twintig woonzorgcentra. Deze woonzorgcentra worden twee jaar ondersteund in een veranderproces op vlak van ‘innovatieve arbeidsorganisatie’ (IAO).