2020, het jaar om de werkbaarheid in
jouw organisatie te verbeteren

Het Departement Werk en Sociale Economie steunt dit jaar ondernemingen om hun werkbaarheid te verbeteren. Elke onderneming kan tot €10.000 inzetten om knelpunten in kaart te brengen en/of een actieplan rond werkbaar werk op te stellen. De werkbaarheidscheques zijn geldig van 1 januari 2020 tot en met 31 december 2020.

Hoe verbeter ik de werkbaarheid in mijn organisatie? 

Starten doe je met een werkbaarheidsanalyse. Dat brengt de werkbaarheidsgraad van je organisatie in kaart. Daarna maak je samen met een adviseur een actieplan op.

De werkbaarheidscheques zet je voor dit volledige proces of een gedeelte ervan in:

  • Koop een werkbaarheidsscan aan;
  • Laat je begeleiden door een erkende adviseur om:
    • te rapporteren over de werkbaarheid
    • een actieplan op te stellen
    • de geplande veranderingen te monitoren en op te volgen
werkbaar werk
subsidie

Uitbreiding t.g.v. Corona

Het is cruciaal dat iedereen in deze nieuwe context van Corona opnieuw veilig en gezond aan de slag kan gaan en aan het werk kan blijven. Daarom werd de focus van de werkbaarheidscheques verruimd.

Vanaf nu kan je de werkbaarheidscheques ook gebruiken voor verbeteracties in de vorm van advies, begeleiding en opleiding, waarbij telkens aandacht moet zijn voor het psychosociaal welbevinden van de medewerkers:

  • Aanpassingen aan de werkpost en de arbeidsorganisatie, die ten goede komen van de werkbaarheid en de veiligheid van de werknemers, in de gewijzigde context t.g.v. de Coronapandemie
  • Competentieversterking noodzakelijk om te kunnen werken in een gewijzigde arbeidscontext
  • Aanpak van de impact op het psychisch welbevinden van de werknemers en werkgevers

Betrouwbaar en voordelig

Op een evidence-based manier ontwikkelden we een werkbaarheidsscan die de link legt tussen welzijn en organisatiestructuur. Werkmeter koop je nu voordeliger aan met werkbaarheidscheques. 

Met de juiste begeleiding

Maak gebruik van je werkbaarheidscheques voor de begeleiding van je scan. Onze adviseurs zijn erkende dienstverleners van de KMO-portefeuille. Zij staan klaar om samen met jou meer werkbaar werk te creëren!

Kom ik in aanmerking voor €10.000? 

Voldoe je aan deze checklist? Dan kan je aan de slag om meer werkbaar werk te creëren!

  • Ik ben een onderneming uit de (social) profitsector.
  • De vestiging van mijn onderneming ligt in het Vlaams Gewest.
  • De begeleiding van mijn werkbaarheidsscan wordt uitgevoerd door een erkende dienstverlener van de KMO-portefeuille.
  • Ik engageer mij om een maatregel of verbeterproject uit te voeren op vlak van werkbaar werk, naar aanleiding van de analyse of de begeleiding. 
subsidies

Stel ons jouw vraag

Heb je interesse in werkbaarheidscheques maar zit je nog met een vraag? Of wil je aan de slag met Werkmeter? Laat het ons weten. Vul de velden hiernaast in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Vereist veld
Werkbaarheid

Magazine

Hart voor Wichelen

Anders organiseren in tijden van Corona

Hoe beleeft woonzorghuis Molenkouter de Coronacrisis? Interview met Els Meuleman, directeur van een woonzorghuis dat aan de slag is met innovatief organiseren, ook tijdens deze periode. 

Thuiswerken

Welke impact heeft thuiswerken op de werkbaarheid van je job?

Dat wilden we meten. Daarom lanceerden we de Thuiswerkmeter. Ontdek in dit artikel de resultaten van de bevraging. 

Werkstress

De curve van de werkstress-epidemie afvlakken

Bart Van Craeynest, hoofdeconoom bij Voka, voorspelde voor 2020 de grootste terugval van economische activiteit sinds WO II. Die economische crisis dreigt een werkstress-epidemie aan te drijven. Wie helpt om dat tegen te gaan?

werkbaarwerk

Hoe was het op het werk vandaag?

Het antwoord op deze dagelijkse vraag houdt meer in dan je zou verwachten. Het kan een indicatie zijn van de werkbeleving of de werkbaarheid van je job. 

Innovatieve woonzorgcentra

Hoe staat het met de werkbaarheid in onze woonzorgcentra?

We organiseerden een werkbaarheidsbevraging bij 20 Vlaamse woonzorgcentra. Uit deze studie kunnen we al 3 lessen trekken. 

Project Woonzorgcentra

Infosessies IAO in woonzorgcentra

In het voorjaar van 2019 starten we begeleidingstrajecten bij twintig woonzorgcentra. Deze woonzorgcentra worden twee jaar ondersteund in een veranderproces op vlak van ‘innovatieve arbeidsorganisatie’ (IAO).