Categorie

IAO-tool

Niveau

Beginner

Frequentie

Idealiter: 1x/jaar

Prijs

Op maat.

Vanafprijs: €2.088 (excl. BTW)

Waarom Werkmeter?

Wij verzamelen inzichten op het vlak van beleving, jobinhoud, organisatie, werkrelaties, contractuele voorwaarden en arbeidsomstandigheden. Hieruit volgen een analyse en concrete aanbevelingen waarmee je de werkbaarheid van je organisatie kan verbeteren. Het kan ook als analyse-instrument dienen bij herontwerp van een arbeidsorganisatie.

Werkmeter meet werkbaarheid in je organisatie
dansen in de regen

Voor wie bedoeld?

Voor elke organisatie die: 

  • de werkbaarheid op de werkvloer wil meten 
  • geïnteresseerd is in de link tussen welzijn op het werk en de organisatiestructuur

Voordelen

  1. 1. Nieuw perspectief & draagvlak
    De bevraging toont misschien aan dat er ruimte is voor verbetering op het vlak van jobinhoud en arbeidsorganisatie. Wie weet is het de start van een verandertraject binnen je organisatie. Ook hier helpen wij je graag verder of verwijzen wij je graag door naast de meest geschikte adviseurs.
     
  2. 2. Richting voor verandering
    Als je al met een herontwerp bezig bent, geven de resultaten van de bevraging je input en meer richting voor die nieuwe structuur. Zijn er tegenstanders, lauwe reacties of non-believers rond je verandertraject? De analyse trekt de discussie mogelijk open.
     
  3. 3. Modulair
    De basismodule bevraagt welzijn, arbeidsinhoud en arbeidsorganisatie. Dus als je op zoek bent naar advies rond organisatiestructuur, is deze module voldoende. Het is een analyse-instrument bij herontwerp van een arbeidsorganisatie. Ook een uitgebreider pakket waarmee de psychosociale risico’s bevraagd worden is mogelijk.
  1. 4. Snelheid nemen
    Werkmeter kan snel gelanceerd worden. We hebben gecertifieerde adviseurs die in staat zijn om je hierin te begeleiden. Als de bevraging ingevuld werd, ontvang je binnen de 3 weken onze analyse.
     
  2. 5. Voldoet aan vereiste meting psychosociale risico's
    Bedrijven en organisaties moeten psychosociale risico’s op het werk meten. Er bestaan tal van tools en surveys om dat te doen. Onze ‘werkmeter’ voldoet ook aan deze voorwaarde/eis. Alleen gaat onze bevraging een stap verder: wij brengen de werkbaarheid in kaart door ook te peilen naar de aard van het werk. Inzicht krijgen in de jobinhoud en arbeidsorganisatie vormen onze de basismodule.

Hoe werkt het

Stap 1: Intake

We leren je organisatie kennen en maken afspraken om de bevraging en de analyse zo zinvol mogelijk op te zetten.

Stap 2: Bevraging

Alle medewerkers krijgen een uitnodiging om deel te nemen aan de online bevraging. Wij volgen de respons op en beantwoorden mogelijke vragen.

Stap 3: Rapportering

In een rapport ontvang je een gedetailleerde analyse van de kwaliteit van de arbeid en het welzijn op het werk. We komen ook langs om alles persoonlijk toe te lichten in een presentatie.

Kennismaking

Veelgestelde vragen

"Hoeveel tijd neemt Werkmeter in beslag?" 
Alles bij elkaar, investeer je een halve dag van je tijd. Voor het intake-gesprek rekenen we 2 uur, de survey duurt 20 minuten en voor de presentatie van de analyse/resultaten rekenen we 2 uurtjes de tijd.

"Wanneer ontvangen we het analyserapport?" 
Na 3 weken mag je het rapport verwachten. We leggen in overleg een afspraak vast om alles door te praten in een presentatie.

"Hebben de medewerkers een e-mailadres nodig om deel te nemen aan de bevraging?" 
Dat is niet noodzakelijk. Als een medewerker geen e-mailadres heeft, bezorgen wij een persoonlijke inlogcode waarmee de bevraging opgestart wordt. Jullie hoeven alleen computers met internettoegang te voorzien.

"Wie begeleidt mij?"
Jouw aanspreekpunt is een workitect met kennis over je sector. Hij doet het intake-gesprek en bespreekt achteraf ook de resultaten. De analyse van de gegevens uit de bevraging gebeurt door een onderzoeker bij Workitects.  

Vraag meer informatie

Wij helpen je graag om een werknemerbevraging te organiseren. Het doel is om de werkbaarheid te meten. De afname gebeurt door ons én wij verzorgen ook de rapportering. Een Workitect koppelt de resultaten en een duidelijke analyse naar jou terug.

Interesse of een vraag? Laat je gegevens achter en wij nemen contact met je op.

Vereist veld

Magazine

Project Woonzorgcentra

Infosessies IAO in woonzorgcentra

In het voorjaar van 2019 starten we begeleidingstrajecten bij twintig woonzorgcentra. Deze woonzorgcentra worden twee jaar ondersteund in een veranderproces op vlak van ‘innovatieve arbeidsorganisatie’ (IAO).