Context

Woonzorgcentra zijn de voorbije decennia professioneler geworden, wat een goede zaak is. Veel voorzieningen hebben een goed uitgebouwd kwaliteitsbeleid, werken met een beleidsplan, houden indicatoren bij, hebben een goed HR-beleid,... De valkuil van deze professionalisering is dat de organisatie het doel op zich wordt. Het afwerken van takenlijsten en uitvoeren van procedures staat 'goede zorg' soms in de weg. Veel zorgmedewerkers worstelen hiermee. Ze voelen zich 'zorgrobotten' in plaats van zorgverleners. Ook de bewoner lijdt hieronder. Wanneer de zorg procedureel wordt, komt de individuele behoefte van de bewoner vaker dan gewenst op de achtergrond.

Doel

In essentie werkt men via innovatieve arbeidsorganisatie (IAO) aan: 

  • een samenhangende en onderscheidende visie;
  • een groepering van de kernprocessen tot een logisch samenhangend geheel van taken;
  • een visie op leiderschap die vertrekt van gedeeld leiderschap;
  • een samenwerking op teamniveau waarbij men beschikt over een warme band met de bewoners, waar alle taken en bevoegdheden voor het verlenen van goede zorg uitgevoerd worden in één team van collega's;
  • een goed evenwicht tussen regelmogelijkheden en taakeisen;
  • systemen die het zorgproces ondersteunen.

IAO heeft de ambitie om een integrale aanpak uit te werken. Dit gebeurt ook telkens op een zeer participatieve manier.

Op niveau van de bewoner

  • de zorgrelatie staat opnieuw centraal en wordt gewaardeerd door de bewoner;
  • de bewoner heeft opnieuw een aandachtspersoon;
  • men biedt zorg op maat;
  • er is opnieuw aandacht voor het wonen en leven van de bewoner (en niet enkel het fysiek zorgaspect).

Op niveau van de medewerker

  • leermogelijkheden binnen het werk nemen toe;
  • werkdrukrisico's worden verminderd;
  • emotionele belasting is door een goede samenwerking in en tussen de teams op een aanvaardbaar niveau;
  • de zorgmedewerker kan opnieuw fier zijn op het werk dat hij doet.

Op niveau van de organisatie

  • een betere kwaliteit van dienstverlening;
  • teams zijn eigenaar van de werkorganisatie waardoor de kwaliteit verbetert;
  • minder verloop en absenteïsme.

Meer weten over de integrale IAO-aanpak bij woonzorgcentra?

Magazine

Hart voor Wichelen

Anders organiseren in tijden van Corona

Hoe beleeft woonzorghuis Molenkouter de Coronacrisis? Interview met Els Meuleman, directeur van een woonzorghuis dat aan de slag is met innovatief organiseren, ook tijdens deze periode. 

Thuiswerken

Welke impact heeft thuiswerken op de werkbaarheid van je job?

Dat wilden we meten. Daarom lanceerden we de Thuiswerkmeter. Ontdek in dit artikel de resultaten van de bevraging. 

Werkstress

De curve van de werkstress-epidemie afvlakken

Bart Van Craeynest, hoofdeconoom bij Voka, voorspelde voor 2020 de grootste terugval van economische activiteit sinds WO II. Die economische crisis dreigt een werkstress-epidemie aan te drijven. Wie helpt om dat tegen te gaan?

werkbaarwerk

Hoe was het op het werk vandaag?

Het antwoord op deze dagelijkse vraag houdt meer in dan je zou verwachten. Het kan een indicatie zijn van de werkbeleving of de werkbaarheid van je job. 

Innovatieve woonzorgcentra

Hoe staat het met de werkbaarheid in onze woonzorgcentra?

We organiseerden een werkbaarheidsbevraging bij 20 Vlaamse woonzorgcentra. Uit deze studie kunnen we al 3 lessen trekken. 

Project Woonzorgcentra

Infosessies IAO in woonzorgcentra

In het voorjaar van 2019 starten we begeleidingstrajecten bij twintig woonzorgcentra. Deze woonzorgcentra worden twee jaar ondersteund in een veranderproces op vlak van ‘innovatieve arbeidsorganisatie’ (IAO).